torsdag 24 mars 2011

Hälsofördelar med kolhydratjakten

Det rapporteras många hälsofördelar med lågkolhydratkost. Att slippa sin övervikt kan ju i sig vara en jättestor vinst, och i sin tur leda till att man slipper flera relaterade hälsoproblem. Men även de som inte äter lågkolhydratkost för att gå ner i vikt kan se stora fördelar med kosten. Vissa hälsofördelar finns det god forskning som stödjer, andra är mer baserade på rapporter från vanliga människor. Jag tycker det är viktigt att ta hänsyn till båda, eftersom de ämnen som det forskas på idag är väldigt selektiva och forskningen ofta sponsras av läkemedelsföretag eller livsmedelsproducenter.

Vill ni ha grundlig information och detaljer rörande forskning om de olika hälsofördelarna med lågkolhydratkost, finns det gott om litteratur på ämnet som är skrivet av betydligt kunnigare personer än jag själv. (Jag kommer vid senare tillfälle att publicera en liten litteraturlista med tillhörande recensioner.) Här följer dock en kortare uppräkning av några olika hälsofördelar som rapporteras i samband med lågkolhydratkost.

Bli kvitt ett sockerberoende
Ett sockerberoende kan i princip jämställas med andra drogberoenden. Men den här drogen är mer accepterad i samhället, ja till och med rekommenderad i stora mängder av Livsmedelsverket. Det är alltså en jobbig procedur för de flesta att göra sig av med sitt sockerberoende, och man kan känna av abstinensbesvär under avvänjningsperioden. Därför tycker jag det är viktigt att man har rätt förutsättningar när man väl beslutar att ta upp kampen med sitt beroende.

Många som vill bli av med sitt sockerberoende drar in på godis och läsk. Men visst är det tråkigt att satsa så hårt, och samtidigt missa alla andra produkter som underhåller sockerberoendet precis lika mycket. För att bli kvitt ett sockerberoende gäller det att minska på kolhydraterna, ALLA kolhydrater! För att jämföra med alkohol så är “godis och läsk”-varianten som att säga åt en alkoholist att sluta dricka öl, men vin och sprit har säkert inte samma påverkan på personen i fråga, så det är ok! Självklart brukar man råda en alkoholist till total avhållsamhet, så varför gäller inte samma sak för socker?

Vad gäller socker är vi olika känsliga. Vissa klarar till exempel av att äta sötningsmedel, medan andra underhåller sitt beroende precis lika väl med fusksockret som med vanligt socker. Vissa kan ligga på en ganska hög nivå kolhydrater men kanske välja bort vissa särskilda produkter, och ändå inte känna av sitt sockerberoende, medan andra måste sänka sitt kolhydratintag till ett minimum. Vi fungerar alla olika. Gemensamt är att lågkolhydratkost är den rätta vägen att gå för att bli kvitt ett sockerberoende.

Få kontroll över din mage
Många personer får uppblåst och krånglig mage av kolhydrater. En del har någon typ av diagnos, till exempel en allergi, eller IBS. IBS betyder ungefär “irriterad mage”, och är precis vad det låter som. En mage som ibland är hård, ibland lös, ibland svullen, ibland för med sig illamående, halsbränna och så vidare. Gemensamt är att man har en mage man inte har kontroll över, vilket kan vara extremt jobbigt i vardagen!

En allergi kan såklart göras bättre genom att undvika det man är allergisk mot. Men få vågar säga att de är allergiska mot kolhydrater, även om det faktiskt blir vanligare och vanligare nu!

En person med IBS tros kunna höra till just den gruppen - kolhydratallergiker. Främst gäller det kanske fibrer och stärkelse, det vill säga kolhydrater från bröd, pasta, ris och så vidare, men för vissa gäller allergin samtliga kolhydrater. Vad vi vet är att många av de med IBS, eller liknande symptom, som anammar lågkolhydratkost som ny livsstil (ofta strikt lågkolhydratkost) ser stor bättring! Det räcker för mig - som själv lider av sjukdomen!

Bli kvitt ledvärk & fibromyalgi
Att gå omkring med kronisk värk är självklart ingen höjdare! Men många av de som lider av ledvärk och fibromyalgi har blivit bättre av lågkolhydratkost. Citat i stil med “Som att få livet tillbaks” har jag läst på flera ställen. Här finns jättemycket läsning på webben för de som är vidare intresserade!

Tämj din diabetes
Insulinresistens innebär att kroppen inte reagerar på insulinet som den borde. Det räcker inte med en normal dos insulin längre, utan större och större doser krävs för att hantera ett kolhydratintag. Till slut, om kroppen själv inte klarar av att producera tillräckligt med insulin, utvecklar man Diabetes typ 2.
Grunden i att hantera sin diabetes blir att minska sina blodsockersvängningar, och undvika kraftiga förhöjningar av blodsockret - vilka kräver mer insulin. Vad kan då fungera bättre än att undvika den kosten som höjer blodsockret, och istället äta mat i princip utan påverkan på blodsockret?
Lågkolhydratkost är numera ett accepterat behandlingssätt för diabetes typ 2. Många kan bli i princip fria från sina mediciner! Det finns mycket läsning i artiklar och böcker för dig som är diabetiker och/eller vill fördjupa dig vidare!
Även om en typ 1 diabetiker alltid kommer att vara beroende av sitt tillsatta insulin, så är det inte svårt att tänka sig att även dessa personer skulle kunna få stora hälsovinster genom att äta lågkolhydratkost.

Mindre besvär av astma och allergier
Många vittnar om förbättringar i sin astma, förkylningsastma och pollenallergi när de äter lågkolhydratkost. Jag har faktiskt inte läst om någon forskning på ämnet, men åsikten förekommer flitigt på forum och bloggkommentarer. Jag har själv förkylningsastma och en rejäl pollenallergi, och ser fram emot min första vår med strikt lågkolhydratkost för att se eventuella skillnader.

Finare hud
Acne är ett vanligt hudproblem som ofta kommenteras som mindre förekommande i samband med lågkolhydratkost. Hudsprickor och allmän torrhet i huden hör också till de besvär som tycks minska.

Slipp din trötthet och få mer energi och bättre återhämtning
Ett stabilt blodsocker gör kroppen mer harmonisk. Man kommer lättare till ro, och orken fördelar sig bättre över dygnet. Med andra ord - man är pigg på dagen när det behövs, och sover gott om natten. Många som tidigare legat sömnlösa och haft svårt att somna på kvällen berättar om en klar bättring vid lågkolhydratkost. Den totala energinivån tycks också öka då man passerat den första inställningsperioden.
Många vittnar också om att återhämtningen i samband med träning går mycket fortare och lättare än på en klassisk kolhydratbaserad kost, och vad gäller själva träningen så är det ganska få som anser den fungera sämre på lågkolhydratkost.

Få kontroll över en psykologisk ohälsa
Stress, depression och panikångest är några psykologiska sjukdomar som av någon anledning tycks minska vid lågkolhydratkost. även Altzheimers, ADHD och flera andra neurologiska och psykologiska sjukdomar anses kunna förbättras i samband med lågkolhydratkost.
Flera av de här frågorna är dock fortfarande väldigt kontroversiella, så jag väljer att avsluta min redogörelse här med att säga att JAG personligen, känner mig stabilare på en lågkolhydratkost. Humöret är stabilare, jag tänker klarare, jag mår i allmänhet bättre, inte minst på grund av de fysiska problem jag slipper tack vare lågkolhydratkosten. Detta i sig tror jag är en stor anledning till att jag personligen känner en kraftig minskning i mina problem vad gäller stress, depression och panikångest - något som annars präglat mitt liv ganska hårt under många år! Gott nog för mig!



Nu mina vänner, när ni kanske har hittat motivationen till att prova på lågkolhydratkost för att gå ner i vikt eller bli kvitt ett eller flera besvär, är det äntligen dags att ge oss in på definitionen av lågkolhydratkost, de olika dieter som bygger på lågkolhydratkost, och mer specifikt hur de är uppbyggda.

3 kommentarer:

  1. Fast för mig har många av de där fördelarna kommit iom att jag gick ner i vikt och ändrat min kost. Jag äter ju inte lågkolhydrat utan lagom mängd mat. Undviker snabba kolhydrater för ofta, tränar endel mm Kan det inte vara så att många av de fördelarna kommer iom viktminskning och att man börjar tänka på vad man äter?/Lina

    SvaraRadera
  2. Absolut kan det vara så för många också! Men du har ju lagt om din kost, och även om du kanske inte tycker att du äter lågkolhydratkost, så räcker säkert din kostomläggning för att du ska se många av fördelarna också. Jag tror att hur strikt man behöver vara beror på hur känslig man är, och vilken typ av problem man har.

    Många väljer ju att äta lågkolhydratkost just pga hälsofördelarna, utan att de har någon övervikt från början. De får ändå goda resultat. Så det talar ju mot att det bara skulle bero på viktminskningen.

    SvaraRadera
  3. Mmmmm men undrar ändå om de ändrade kosten drastiskt. Hur matvanorna va innan osv En smal person kan ju äta onyttigt och om hälsofördelarna då kom för att de började äta lågkolhydrat eller om de gjorde det för att de började tänka på vad de stoppade i magen. /L

    SvaraRadera