fredag 4 mars 2011

Kommentarer till Livsmedelsverkets kostrekommendationer

Jag vill börja med att säga att det finns en hel del bra saker på Livsmedelsverkets hemsida (till exempel databasen där man kan slå upp livsmedel och få reda på näringsinnehållet), och även bland deras kostråd. Jag kommer att belysa de punkter jag håller med om, likväl som de punkter jag absolut inte håller med om.


Bra punkter:

Minska intaget av läsk och saft
Här har de helt rätt - massa kalorier (från kolhydrater!!!) som inte ger någon mättnadskänsla är inget att ha!

Minska intaget av alkohol
Många i Sverige dricker för mycket alkohol. Många andra dricker alkohol på ett ohälsosamt sätt. Men många väljer också sämre sorter av alkohol. (Mer om detta i senare kapitel) En stor nackdel med alkohol är också att omdömet försvinner i takt med att man dricker, och man stoppar i sig annat som man inte borde.

Fisk är nyttigt (ät mer fisk)
Omega-3, animalisk sådan. Jättebra! Hur bra fisken är varierar dock från fisk till fisk, så det är värt att göra lite undersökningar innan man köper.

Ät mer frukt och grönt
Här riktar jag mig till den gruppen som sällan äter frukt och grönt. Ni borde äta det oftare! Den här punkten är dock speciell, för den finns även med på min lista över saker som jag inte håller med om.

Välj i första hand fullkorn
Absolut. Fullkornsprodukter har ett lägre GI, vilket innebär att de tas upp av kroppen långsammare, och ger inte alls samma påverkan på kroppen som så kallade vita produkter gör. Ska du äta bröd, så välj alltså fullkorn. Observera att även denna punkt kommer att nämnas bland de saker jag inte håller med om.


Punkter att kritisera:

Ät mindre mättat fett
Man ger bland annat dessa tips: använd flytande margarin i matlagningen, lättmargarin på smörgåsen, ät mindre ost och grädde, köp nyckelhålsmärkt, välj magra alternativ.

Som grundregel vill jag nu berätta att det man gör när man skapar en lightprodukt, är att man tar bort fett ur produkten, och ersätter detta med kolhydrater och tillsatser av olika slag, som ska göra att produkten blir så lik orginalet som möjligt. Livsmedelsverket hävdar ju att vi ska äta mycket kolhydrater, och tillsatser har väl ingen dött av, så det måste vara bra för oss. I vilket fall är det bättre än det farliga mättade fettet! (OBS, Ironi!)

En annan del i detta är tillverkningen av margarinet, som är allt annat än trevlig. Kanske ni har sett bilder och filmklipp, eller läst redovisningar, från margarintillverkningen. Har ni inte gjort det så kan ni googla på det, för det finns gott om skräckexempel! Några punkter angående detta: Man måste använda mättat fett även vid tillverkningen av margarin. Ofta används Palmolja, som av miljömässiga skäl inte är nån höjdare. För att margarinet inte ska vara flytande (det görs av oljor) måste det Omestras - man går in på molekylnivå och “gör om” fettet så att det bildar raka fettsyror, som kan packas tätare, vilket ger ett fastare margarin. Vid Omestringen används också oftast en kemikalie som heter natriummetylat, och som inte är godkänd för livsmedelstillverkning.

Slutsatsen av detta är alltså att Livsmedelsverkets råd i frågan leder till att vi ska äta mindre naturligt mättat fett, men mer tillsatser, mer socker, mer kemiskt framställda produkter, och gärna skövla lite på regnskogen medan vi ändå är igång. Jag håller inte med!

Välj nyckelhålsmärkta produkter
Ja, här behöver jag egentligen inte säga mer. Jag förklarade det här med lightprodukter redan under föregående punkt. Mindre naturligt fett, mer tillsatser och mer socker! och i vissa fall otrevliga kemiska processer för att ens lyckas med framställningen.

Sagt om fett
En begränsning av det totala fettintaget är dock viktigt för att minska risken för fetma.
Jag håller inte med. Det är inte fettet som är boven i vår kosthållning. En minskning av fettet måste naturligt ge en ökning av kolhydraterna i kosten (vilket Livsmedelsverket gillar), vilket leder till ett instabilare blodsocker, mer hungerskänslor och mer impulsätande. Inget av detta skulle jag gissa var bra för någon som behöver gå ner i vikt! Mer om just detta i kommande kapitel “Att jaga kolhydrater - och varför”, där jag närmre beskriver den effekt som de olika näringsämnena har på kroppen.

Sagt om kolhydrater
Förvånande nog, så håller jag med om nästan vart och ett av de påståenden som Livsmedelsverket ger på det här ämnet! Kanske vi dock inte menar riktigt samma sak när vi pratar om “den lämpliga balansen” mellan fett och kolhydrater, men jag kan ändå inte säga att jag inte håller med om påståendet, och skulle kunna säga exakt samma sak själv.
Att man ska begränsa intaget av raffinerat socker är också en självklarhet! Och då säger det sig ju självt att även påstående 1 blir sant, att om man nu ska äta kolhydrater, så ska man äta naturliga sådana.
En sak håller jag dock inte med om! Och det är att de lyckats trycka in ett ÖKA KOLHYDRATERNA i påstående ett. Nej, här förespråkar jag faktiskt raka motsatsen!

Ät mer frukt och grönt
Javisst, till viss del! Som jag nämnde tidigare så håller jag med - men inte fullt ut! Ät mer grönt, säger jag, men frukten är inte lika viktig. Frukten innehåller mycket högre halter av socker än grönsaker, men vad gäller nyttigheter är de likvärdiga. Nog om detta!

Välj i första hand fullkorn
Som sagt, absolut! Måste du äta kolhydrater, så är fullkorn bättre! Men jag tycker också att du ska kritiskt granska ditt intag av kolhydrater, och vad kolhydraterna egentligen ger dig! Jag föreslår en minskning av kolhydraterna, inte bara ett utbyte till annan sort!

Tallriksmodellen
Behöver du mer energi, ska du öka på andelen potatis, ris och pasta, eller kanske ta en grov smörgås till maten. Jag håller inte med! Behöver du mer energi, borde du inte satsa på energi som räcker i 30 minuter, för att sedan försätta dig i halv koma med ett tillhörande enormt sötsug!

Något rätt gör de när de nämner fullkornsprodukter, vilket jag ju också har gett beröm för! Ska man äta kolhydrater så ska man äta fullkorn! Men ingen öppnar för tanken att det inte är kolhydratdelen man ska öka om man behöver mer energi. Jag förespråkar att man borde minska på sockret, vilket också livsmedelsverket gör. Men de har missat att kolhydrater är socker, även om det kommer i form av smörgås eller pasta.

Fördelningen av näringsämnen
Livsmedelsverket, och liknande instanser, rekommenderar oss att äta en kost rik på kolhydrater, lagom med protein för att underhålla vår kropp, och lite granna fett - för det behöver också kroppen. Trots att det är efter att dessa riktlinjer presenterades, som övervikten har skjutit i taket, så fortsätter man trycka på samma riktlinjer. När en överviktig person förklarar att man faktiskt följt råden till punkt och pricka, så ljuger man, eller så har man suttit still i tv-soffan dygnet runt! Eller så har man ätit för mycket mat! För det här med att äta sig mätt, det är inget man kan unna sig om man har lätt för att lägga på sig! Ska det verkligen vara så?

Vetenskapen bakom kostråden
Att säga att man baserar kostråden på modern forskning är att tänja definitionen av modern tid. Faktum är att mycket forskning som har gjorts på sista tiden, för att visa hur farligt det är med andra kostråd än de man förespråkar, faktiskt har visat på motsatsen. Och mycket forskning görs, och har gjorts, som visar stora hälsofördelar, både vad gäller vikt och sjukdomsfrågor, med olika typer av alternativa kostråd - till exempel lågkolhydratkost.

Livsmedelsverket, och motsvarande internationella instans, brukar dock hävda att deras forskning är bättre än “vår”, eftersom de lägger mer pengar på sin forskning, större grupper används, och längre tidsperioder. Dessa forskningsprojekt finansieras dock till största delen av stora företag, med gott om pengar! Företag som ofta till dagligdags tillverkar margarin, läsk, flingor eller läkemedel för diabetiker och hjärtsjuka! Kan det möjligtvis påverka hur man forskar, och vad för resultat man visar upp? Än värre, är att dessa företag också har representanter i styrelser på de instanser som skapar kostråd för världen! Granska kritiskt - är mitt råd!


Slutsats
Någonting i livsmedelsverkets kostråd är uppenbarligen fel. Och jag tror att mycket ligger i fördelningen av näringsämnen! Och, som följd av detta, de riktlinjer om att överge naturlig mat för konstgjorda lättvarianter.

Vad sägs om att vi gör en kvalificerad gissning, och påstår att den explosionsartade ökningen av välfärdssjukdomar som skett under de senaste 50 åren, har något att göra med den samtidiga likvärdiga ökningen av “ny mat”. Vad sägs om att vi tar en titt på hur vi åt förr, och funderar på om det kan vara en bättre lösning för oss? Naturlig mat, gärna lokalproducerat och ekologiskt (även om de orden inte användes då), minimalt med tillsatser, men fullt med smak!!!


Är ni redo?
Nu börjar vi resan in i kolhydratjaktens värld!

3 kommentarer:

  1. För 50 år sedan fanns inte heller hyllvis av chips och godis i affären...eller snabbmat i varje hörn. Förr i tiden vilade folk när de kom från jobbet, idag måste de träna. Tittar man på gamla kort från tex 70-talet så var ju i princip alla SMALA! Va hände?/Lina

    SvaraRadera
  2. Hej, vilken bra blogg! Får jag bara ge dig ett litet språkligt tips? Jag tycker att texten flyter lite dåligt pga för många kommatecken och skulle rekommendera att du minskar ner på dessa...

    Det blir som "hackigt" att läsa, är själv ganska bra på att trycka in kommatecken och har fått lära mig att minska på dom. Tex skall dom inte användas när man har med något slags bindeord som och, men, eller, men det går nog att ta bort några till.

    Ett exempel: "En annan del i detta är tillverkningen av margarinet, som är allt annat än trevlig." Ett helt onödigt kommatecken där i mitten. :) Ett tips i all välmening, hoppas du inte tar illa upp! Jag tycker verkligen att din blogg är jättebra och intressant! :) /Jenny

    SvaraRadera
  3. Jenny,
    Tack för tipset!
    Jag kan bara försvara mig med att jag ofta blir så exalterad när jag skriver att jag ibland tappar bort mig! :-D Det är också den stora nackdelen med att publicera i blogg-form istället för i riktig bokform, eftersom man saknar utgivare och ett administrativt lag som backar upp! Hade jag publicerat boken i tryckt form hade jag också varit betydligt mer noga kan jag tänka mig! :-D
    När boken väl skrivs i tryckt form (eller i nedladdningsbart format) kommer jag ju ha fått in många såna här kommentarer och tips, och får möjlighet att rätta mig! :-)

    SvaraRadera