onsdag 2 mars 2011

Vem är jag, och varför skriver jag det här?

Bakom pseudonymen jucea döljer sig en tjej på 32 år, som hela sitt liv fått kämpa med vikten. Tack vare detta har jag samlat mycket kunskap om, och fått ett stort intresse för, näringslära och kostrelaterade frågor. Många brukar fråga mig om jag är utbildad inom området, men det är jag inte - förutom möjligtvis genom livets hårda skola. Inte fy skam det heller, ibland vill jag påstå att det är den hårdaste skolan man kan gå i.

Jag var mycket tidigt en GI-anhängare. Redan på den tiden när GI omskrevs med ömsom glädje ömsom skräck i kvällstidningarna, och ansågs vara lika kontroversiell som man nu anser att LCHF är. Jag hörde till alla de som gett sig på otaliga kaloridieter, pulverdieter och konstiga kurer för att hålla vikten på en rimlig nivå. Men jag tycker att jag har lyckats riktigt bra! och det skiljer troligtvis mig från många av de andra GI- och LCHF-förespråkare som figurerar på marknaden. Lågkaloridieter är ett alternativ, säger jag. Men det är först sedan jag, för ett år sedan, gick ner 20 kg med hjälp av lågkaloridieten, och nogsamt förde dagbok över allt jag stoppade i mig, som jag insåg varför. För att spara kalorier, utan att behöva ge avkall på mättnaden, så har jag dragit ner på mitt kolhydratintag! Ni ser, allt hänger samman! Jag är numera en trogen förespråkare, inte bara för GI, utan även för LCHF, och pratar gärna om likheterna mellan GI och LCHF, men även om skillnaderna.

Ett minskat intag av kolhydrater, och att tillåta kolhydraterna påverka min kropp mindre än tidigare, har varit ett stort plus i mitt liv. Dels har det gett mig mer ork och bättre humör, samtidigt som jag får äta mycket god mat. Men det har också inneburit en stor positiv förändring för min hälsa, och några av de krämpor, sjukdomar och problem som jag har kämpat mot under hela mitt liv. Några exempel är IBS, halsbränna, dålig hy, onda leder, ångest, depression och stress. Jag tänker inte säga att jag har blivit helad, för problemen finns där hela tiden. Men jag märker av dem mycket mindre än jag brukade göra. Och när jag ibland faller av vagnen och fuskar lite för mycket, då blir jag omgående påmind.

Jag har under många många år agerat kost-coach åt vänner och familj. De vet att jag har kunskapen, och de frågar gärna. Och jag svarar gärna! Det är nog den pedagogiska ådran i mig, den ständiga utbildaren, som inte kan låta bli. Vissa tycker säkert att jag är framfusig, men jag har väldigt svårt att sitta tyst när någon gör eller säger något som är helt tokigt! Och jag gillar inte när någon missförstår och bedömer på fel grund, eller misslyckas med sina mål av ren okunskap. Jag försöker att inte predika för massorna, även om jag absolut tycker att kolhydrater är ett ämne där vi behöver ändring i världen. Men visar du ditt intresse, så ger jag dig gärna min tid, kunskap och erfarenhet, för att leda dig på rätt väg genom djungeln av näringslära, kostråd, och de dieter som finns att tillgå.

Jag tror att du som läser den här bloggen är nyfiken på kolhydrater, och hur de påverkar vår kropp och hälsa. Du är kanske nybörjare på det här med lågkolhydratkost eller låg-GI-kolhydratkost, och vill ha enkla förklaringar, tips och riktlinjer på hur det fungerar. En inbiten GI:are som är sugen på att välja bort fler kolhydrater. Eller så är du kanske en redan trogen LCHF:are som vill läsa ytterligare en syn på ämnet. Oavsett vem du är, så vill jag hälsa dig hjärtligt välkommen till KOLHYDRATJAKTEN!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Bra skrivet! Jag kommer följa dig!
    Har även länkat till dig från min blogg!
    Hoppas allt är bra med dig!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Mycket bra skrivet, denna bloggen kommer jag följa!

    SvaraRadera