fredag 4 mars 2011

Livsmedelsverkets kostrekommendationer (för vuxna)

Det här är ett mycket spännande kapitel, tycker jag själv. Tyvärr ska jag inte själv skriva så mycket just nu, utan jag håller mig till att presentera utdrag ur Livsmedelsverkets kostråd, så som de presenteras på Livsmedelsverkets hemsida (www.slv.se).

Vi börjar med Livsmedelsverkets fem råd till bra matvanor:
  • Ät mycket frukt och grönt, gärna 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel tre frukter och två rejäla nävar grönsaker.
  • Välj i första hand fullkorn när du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.
  • Välj gärna nyckelhålsmärkta livsmedel.
  • Ät fisk ofta, gärna tre gånger i veckan.
  • Använd gärna flytande margarin eller olja i matlagningen.

Och fortsätter med Tallriksmodellen:
Tallriksmodellen åskådliggör hur man komponerar en bra måltid - lunch eller middag. Modellen visar proportionerna mellan olika ingredienser i måltiden.
Tallriksmodellen har tre delar:
  • Den första är potatis, ris eller pasta samt bröd. En stor del av tallriken fylls med livsmedel från denna grupp. För den som behöver mycket energi kan denna del göras ännu större. Komplettera eventuellt med en bit fullkornsbröd.
  • Den andra delen består av grönsaker, rotfrukter och frukt. Denna del är lika stor som den förra. Den som är överviktig kan låta denna del bli upp till hälften av tallriken.
  • Den minsta delen är avsedd för kött fisk, ägg eller baljväxter, exempelvis bönor.
Lägg märke till att tallriksmodellen visar proportioner mellan de tre delarna. Oavsett om man äter mycket eller litet är proportionerna desamma. Modellen säger ingenting om hur mycket man ska äta - det avgör hunger och energibehovet.

Rekommendationer om intaget av fett, kolhydrater och protein:
(För vuxna och barn över 2 år)
Fett - 30E%, varav mättat fett max 10E%
Kolhydrater - 55E%
Protein - 15E%

Sagt om Fett
Sträva mot att begränsa intaget av mättade fetter, vilket minskar intaget av kolesterol. Särskilt minska på de fettsyror som bidrar till att höja LDL-kolesterolet. Detta är viktigt för att minska risken för krans-kärls-sjukdom.

En begränsning av det totala fettintaget är dock viktigt för att minska risken för fetma.

Sagt om Kolhydrater
Rekommendationen innebär för de flesta en ökning av både kolhydrat- och kostfiberintaget. Ökningen bör i första hand ske i form av en ökad konsumtion av naturligt kolhydrat- och fiberrika livsmedel, dvs. grönsaker, rotfrukter, frukt, bär och spannmålsprodukter, som också är naturligt rika på vitaminer och mineralämnen.

En lämplig balans mellan kolhydrater och fett i kombination med högt fiberintag bidrar till att minska risken för övervikt och därmed sammanhängande ohälsa.

För att uppnå tillräckligt intag av näringsämnen och kostfibrer, rekommenderas en begränsning av intaget av renframställda sockerarter till 10 E%. En begränsning av intaget av renframställda sockerarter från drycker kan vara betydelsefullt för att förebygga fetma.

Vetenskapen bakom kostråden
Livsmedelsverkets kostråd utgår från de senaste forskningsrönen inom nutritionsområdet, kunskapen om hur svenska folket äter i dag och om hur vi bör äta. Kostråden fokuserar på de viktigaste förändringarna vi behöver göra för att äta hälsosamt.

Nyckelhålet - för dig som vill äta hälsosamt
Nyckelhålssymbolen är till för att hjälpa dig som konsument att hitta de hälsosammare alternativen. Nyckelhålsmärkta livsmedel är magrare och innehåller mindre socker och salt men mer fibrer och fullkorn än andra livsmedel av samma typ.

Övriga råd - i kortfattad form
Fisk är nyttigt
Välj i första hand fullkorn
Ät mindre mättat fett
Ät mer frukt och grönt
Undvik läsk och saft
Begränsa alkoholintaget
Rör på dig varje dag

Slutgiltigt tips
“Om man äter nyttigt i övrigt, det vill säga använder ytterst lite grädde i matlagningen, och nästan uteslutande väljer nyckelhålsmärkta mejeri- och charkprodukter finns det plats för "sötsaker" som motsvarar cirka 200 till 300 kalorier per dag.”



Vad jag tycker om Livsmedelsverkets kostråd kan ni läsa i nästa kapitel.

2 kommentarer:

  1. Hjälp, skulle vilja kommentera med en uppsatts till allt du skriver :-D Jag kan känna att när man vet lite bättre så är livsmedelsverkets råd helt okej, men vet man inte bättre så tror jag säkert att "ät mer frukt" kan leda till för många frukter om dagen när man ska ner i vikt. Att man äter godis för de där 2-300 kcal man får över. Att man rör på sig och sedan tror att man kan smälla i sig en chipspåse. Att bara för att fullkorn är "nyttigt" så kan man äta mängder... Det mesta är ju okej i rätt mängd...sedan jag gick ner i vikt äter jag väldigt blandat med endel "lättprodukter", har tex aldrig kunnat med vispgrädde så det går total bort i matlagningen här. Men använder mig alltid av riktigt smör, röd mjölk, fet ost osv och har ju inte gått upp i vikt pga det så antar att det inte är så farligt ;-) /Lina

    SvaraRadera
  2. Lina, Jag tillhör en av de där som ätit light i alla år, just för att jag inte kunnat få ner de helfeta produkterna!! Men konstigt nog, när jag tar bort kolhydraterna så är kroppen mer öppen för de helfeta produkterna. Jag ska ärligt erkänna att jag inte alltid äter helfeta produkter fortfarande, men jag är mycket mer noga med vilka lättprodukter jag väljer! :-D

    SvaraRadera